Apies kijken.

Inmiddels zijn we alweer helemaal naar het "verre zuiden"  van Thailand gereisd. Wat een andere wereld. Nadat we uit de jungle kwamen hebben we nog heerlijk een aantal dagen in Chiang Mai rondgebracht en de stad een beetje beter verkend. in ons reisboekje stond een leuke route langs verschillende tempels, musea en langs mooie plekjes die je niet mocht missen. Het was die dag ontzettend heet, maar Derwin liep zo fit als een hoentje de route, respect! Ik daarentegen moest toch wel even goed mijn best doen om een beetje bij te blijven. Met een fles water op zak is dit toch goed gelukt! Mooie tempels bekeken en de stad is ook echt de moeite waard! Het is er heerlijk relaxed, leuke mensen en je kunt langs een hele mooie brede rivier wandelen, langs de kant zie je stalletjes staan, hier en daar een loopbrug en als je de goede weg kiest, loop je even weg van de drukte van de straat, echt genieten!

Zondag, 10 mei, hebben we de nachttrein weer teruggepakt richting Bangkok. Dit was ons zo goed bevallen de heenreis, dat we dachten dit kunnen we prima nog een keer doen! Helaas hadden ze niet meer een upper en een lower bed, dus moesten we allebei op een upperbed bivakkeren. Het nadeel hiervan is dat wanneer je wakker wordt, je moet wachten tot degene beneden ook wakker is. Eerder worden de bedden niet opgeklapt. Aangezien we toch om 6.40 in de ochtend zouden aankomen, leek ons die niet zo'n groot probleem. Om 16.30 zaten we braaf in de trein in afwachting van wat komen ging...niet zoveel...schokkend en stotend kwamen we op gang en na 100 meter leek het de machinist beter om toch maar even terug te rijden naar Chiang Mai. Wat blijkt, motorpech! uiteindelijk hebben we in plaats van 12 uren, 17 uren over de reis gedaan, wat een frustratie!

De volgende ochtend arriveerden we dan toch in Bangkok. We konden gelijk een taxi pakken richting het vliegveld, want we hadden een vlucht geboekt richting Phuket. Phuket is een van Azie's meest geliefde badplaatsen een aangezien wij we een aantal dagen strand hadden verdient, was dit onze bestemming. We vonden een ontzettend fijn guesthouse in Patong. Patong was vroeger een saai vissersdorp, maar is ondertussen uitgegroeid tot een ontzettend druk touristencentrum met veel hotels, flats, restaurants, pensions, souvenirwinkels en ook cafe's en discotheken! In Patong is alles gecentraliseerd in een straat voor mijn gevoel. Savonds kijk je echt je ogen uit. Ladyboys, strippers, dronken mensen, gezellige mensen, veel papierenboel wat je onder de neus wordt gedrukt, mensen met varanen die zonder pardon op je schouder worden gezet etc. Na alle rust van Chiang Mai, hebben we ons de eerste avond vol overgave hierin gestort en ik kan je vertellen dat we een leuke avond hebben gehad met twee jongens uit Tasmanie!

In Patong zijn we niet heel lang gebleven. We hebben een boot gepakt naar Kp Phi Phi. Dit is echt een fantastisch eiland. In het hoogseizoen wordt het overlopen door touristen, maar aangezien wij nu in het laagseizoen zitten is het er beduidend rustiger en je kunt voor spotprijzen een mooie bungalow aan het strand huren. Helaas liepen wij met open ogen in een mooi praatje en kwamen in een vies, heet guesthouse terecht, wat een drama! Ik heb nog nooit zo slecht geslapen! De dag daarna hebben we gelijk een iets duurdere kamer opgezocht en daar nog een aantal nachten geslapen. Ko Phi Phi is een walhalla voor mensen die van duiken en snorkelen houden. Je kunt hier je PADI behalen of een eenmalige duik wagen om te proberen. Het eiland zelf bestaat uit 1 dorp die gebouwd is langs de stranden. Hier is veel gericht op de touristen en ook hier staan veel cafe's en restuarants. Afgelopen vrijdag hadden Derwin en ik iets te vieren, want Derwin is geslaagd! We zijn dus een reaggeabar ingedoken, waar savonds muai Thai wesdstrijden worden gehouden tussen de lokale bevolking, maar ook tussen touristen of vrienden die het graag willen doen, super om te zien! Dit is ook de plaats waar we weer twee Groningers tegenkwamen! Dennis en Ilse, met hen hebben we die avond doorgebracht en kwamen nog op een beachparty terecht, een hele gezellig avond gehad!

Na Ko Phi Phi zijn we nu in Krabi. Krabi is een welkome afwisseling. Het is hier heel rustig een een fantastisch mooie omgeving. Vandaag hebben we gekayakt tussen de mangrovebossen. Wat supermooi is dat! Het was laag water dus het leek net alsof de mangrovebossen 'voeten' hadden waar ze op stonden. Onze gidsen hebben ons de begraafplaatsen van de "seagipsy's" laten zien en konden veel vertellen over de omgeving. De mangrovebossen groeien in modderige gebieden en worden beinvloed door het getij. De bossen zijn een soort 'nursery' voor de kleine scampi's en vissen. Wanneer deze dieren groter zijn verlaten ze deze bossen en leven ze in de zee.

In de rivier, deze mond uit in de zee, leven veel krabbensoorten, schelpdieren en zeesterren. Onze gidsen waren flink met hun voeten in het zand aan het wroeten om deze dieren te laten zien. De zandbanken waar we uitstapten werden trouwens flink bewoond door de krabbetjes. Je zag gewoon een heel legertje rondlopen en je kon geen stap verzetten of je zag er weer een stuk of tien wegsprinten. Gelukkig hadden ze allemaal een gaatje in de grond waar ze in gingen zitten, want geloof niet dat ik graag op zo'n beestje was gaan staan. Het hoogtepunt was uiteindelijk wel de apen! Ik had, naast de dierentuin dan, deze dieren nog nooit in het echt gezien. Het zag er een beetje naar uit dat we ze ook niet meer zouden zien, want ook na flink veel lawaai maken kwamen ze maar niet tevoorschijn (ja beetje raar "lawaai maken", maar volgens de gids was dit de manier). Op de terugweg kwamen we echter langs een strandje waar we al eerder waren uitgestapt en waarempel, daar waren APEN! We hebben de apen kunnen voeren met de hand en ze kwamen zelfs even gezellig bij me in de boot zitten, je kon ze gewoon aanraken!

's Middags zijn we naar een catfishfarm geweest, maar hier wil ik niet teveel woorden aan vuilmaken. De vissen worden hier vetgemest en zodra ze groot genoeg zijn worden ze verkocht aan restaurants. Het meest beangstigende van deze tocht vond ik wel de gigantisch grote spin die in de bomen hing! Zo groot als mijn hand...brrrr.

Morgen gaan we een skootertje huren om de rest van de omgeving te verkennen. Ik hoop dat jullie nog een mooie middag hebben met wat zon!

Liefs,

ps. kijk ook op www.derwinbosker.waarbenjij.nu (zie 'links')