het heeft even geduurd!

Het aftellen is begonnen, nog twee weken en Derwin en ik zetten voet op Nederlandse bodem. Wat vliegt de tijd! Ik heb de kans nog niet gehad om wat over indonesie te vertellen. Op Java hadden we het erg druk met 'bezienswaardigheden bekijken' en reizen en op Bali was het internet niet om over naar huis te schrijven. Ik zal beginnen vanaf Jakarta even iets uitgebreider dan in het vorige verhaal.

Eenmaal aangekomen in Jakarta, een hele andere wereld binnengestapt. Zo ontzettend druk, uitlaatgassen, veel eetkraampjes waar de etensresten van vorig jaar nog aanplakken en overal waar je kijkt autos' scooters en mensen. In de taxi naar ons hotel hebben we met verbazing naar deze bedrijvigheid gekeken. Auto's rijden rakelings langs elkaar, toeteren veel en zo nu en dan beland je midden in een zwarte walm van de auto voor je. Raampjes maar goed dichtgehouden, ondanks de hitte.

Ons guesthouse zat in een rustig straatje en was erg mooi. Ons hele interieur bestond uit rieten lampen, rieten stoelen, rieten tafel, rieten bed, aan de muur hangen wayangpoppen en op de tafeltjes lagen rood met wit geblokte kleedjes. We waanden ons even in het verleden, maar het zag er goed uit! Voor onze deur een klein tuintje waar we een borrel hebben genuttigd om te vieren dat we weer veilig waren aangekomen!

Via Bandung zijn we naar Yogjakarta gegaan, hier neemt mijn verhaal ook even een sprongetje, want over Bandung heb ik de vorige keer al verteld.

In Yogja had ik even een flinke dip. Ik voelde me helemaal niet lekker en hier bleek ook nog eens alles vol te zitten. Dit werd me allemaal even teveel, maar gelukkig ging Derwin op zoek naar een slaapplek. Het duurde even, maar gelukkig was er nog iets vrij. Helaas hebben we deze nacht weer heel slecht geslapen, omdat de kamer erg warm was, de stroom uitviel en om 03:00 vonden een aantal mensen het nodig om door de luidspeakers heen te zingen. Wat een dramanacht! Helemaal kapot de volgende ochtend hebben we uitgecheckt en zijn we naar Bladok verhuist. Dit guesthouse had een zwembad en omdat we onszelf wel een beetje zielig vonden hebben we lekker de VIP-room genomen. Genieten!

In Yogja hebben we het paleis van de Sultan bekeken. In de lp staat het beschreven als een mooi paleis wat belangrijk is voor de mensen in Yogja. De Sultan heeft tijdens de oorlog de rebellen onderdag gegeven op zijn land. Hierdoor durfden de Nederlanders geen echte aanval te doen en zo is Yogja nooit echt helemaal veroverd. Voor de mensen in Yogja is hij dus een held. Wij hadden hoge verwachtingen..Bij binnenkomst een kaartje gekocht en door de poort gestapt. We hebben echt heel goed gezocht, maar alles wat we zagen waren wat palen op een open binnenplaats. Verder veel deuren gezien met dikke kettingen eromheen en net op het moment dat we dachten dat we de rest van het paleis hadden gevonden zagen we een klein huisje met twee toiletten. Na nog wat foto's te hebben gemaakt van de binnenplaats maar snel verdergelopen naar de vogeltjesmarkt. Hier viel tenminste wat te beleven! Alleen mannen mogen hier vogels kopen en het is puur bedoeld voor de volliere. Alle soorten en maten vogels kun je hier vinden en ze zitten allemaal in een klein rieten kooitje. Je loopt er (bijna letterlijk) over de hoofden van de mensen, want de meeste zitten op de grond om hun koopwaar te inspecteren. We hebben een filmpje gemaakt van het hele gebeuren, wat een erg goede indruk geeft hoe de sfeer was.

Terug in ons guesthouse hebben we een tour geregeld voor de Prambanan, Kaliurang en de borobodour. De volgende dag zouden we die kant op, dus het fototoestel moest natuurlijk gereed worden gemaakt. Helaas was onze oplader nergens te vinden..na lang, lang nadenken tot de conclusie gekomen dat we deze in Bandung hebben laten liggen! Aangezien het al laat was zat er niks anders op dat hopen dat de batterij nog vol genoeg was om het een hele dag vol te houden..

De volgende dag dus borobodour. 's Ochtends vertrokken we lekker met z'n tweetjes met een chauffeur in een normale auto, lekker luxe! We begonnen met e Prambanan. Voor touristen is hier een specialen ingang: de zogenaamde VIP-ingang. We hadden de kaartjes al betaald, dus konden zo doorlopen. Naast deze ingang heb je nog een andere ingang voor de lokale mensen. Ben benieuwd wat zij betaalden. Eenmaal binnen zagen we de toppen van de prambanan al tussen de bomen door. Vanaf de plek waar we uiteindelijk stonden hadden we een prachtig uitzicht op de tempels. Wat een pracht. Natuurlijk hebben we daar niet de hele middag gestaan, maar hebben we van dichtbij een kijkje genomen. Wat een details! De aardbeving van een aantal jaar geleden heeft veel verwoest van de tempels, maar toch straalt het nog steeds een bepaalde sfeer uit. Om de tempels heen lagen allemaal hoopjes stenen wat eerder ook kleinere tempels waren. De tempels zelf waren gemaakt met boeddhistische invloeden wat het echt heel bijzonder maakte.

We vervolgende onze weg naar Kaliurang, wat een uitzicht heeft op de Bromo. Hier hebben we niks van kunnen zien omdat het te bewolkt was. Gelijk maar doorgereden naar de borobodour dus! Wat is dit ook weer een bouwwerk zeg. Helemaal als je bedenkt dat dit vroeger helemaal omgeven was door de jungle..wat moet dat er mooi uit hebben gezien. Nu is het echt touristisch, maar niet minder mooi! Wij zijn bij de oostzijde begonnen en hebben zo onze weg gemaakt rondom. Elke hoek die je omgaat brengt je weer nieuwe verhalen in de muur. Zo gedetailleerd en zo mooi! Elke keer bij de oostzijde weer een plateau omhoog en zo hebben wij onze ronde gemaakt om de stoepa. Bovengekomen kwamen we onze buuf uit Yogja nog tegen die druk aan het fotograferen was. Eenmaal boven op de top hebben we de stoepa even aangeraakt voor geluk en genoten van het uitzicht. Helaas was het hier een drukte van jewelste, want de meeste touristen nemen de noordzijde en gaan gelijk door naarboven zonder de moeite te nemen om eromheen te lopen. Waarom deze mensen hiernaartoe gaan is me een raadsel. Al deze mensen vonden het wel nodig om foto's van ons te maken! We voelden ons even beroemd, maar hadden hier al snel genoeg van. Wanneer we rondliepen maakten ze zelfs stiekem foto's! Heel vreemd. Gelukkig hield ons fototoestel het nog even vol en hebben wij ook even teruggeklikt naar deze mensen. Na nog wat souveniers te hebben gekocht zijn we teruggereden naar huis, want we hadden nog een andere missie: een opladen vinden!

Na tig winkels te hebben gehad, overal doorgestuurd en veel olympus doosjes met oplader en camera te hebben gezien, gaven we het bijna op. ZO dichtbij, maar niemand wilde een oplader verkopen. Op zich heel logisch, maar wat frustrerend! Derwin had bijna een nieuwe camera gekocht! Na echt de allerlaatste optie te hebben gehad, kwamen we ergens verstopt in een hoekje toch nog een balie tegen die ook fotocameras verkocht. Deze dame was zo lief om wel gewoon een oplader eruit te halen. Missie geslaagd!!

De volgende dat zijn we vertrokken richting de Bromo. Erg spannend want het was de eerste keer dat ik een vulkaan ging zien! We werden opgepikt bij het hotel en kwamen 's avonds laat aan bij...het verkeerde hotel...zucht.

Samen met een Frans stel probeerde we het voor elkaar te krijgen om toch bij het juiste hotel te komen, aangezien dit er niet echt veelbelovend uitzag. Terwij de eigenaren zich steeds meer begonnen op te winden, heeft Quintiun even gebeld met het andere hotel. De eigenaren van dit hotel hebben ons gevraagd om te blijven waar we waren, omdat zij anders ook in de problemen kwamen. Corrupte bende daar. Om 11 uur ons bed ingedoken waar de spiralen bijna doorheen staken, een slaapje gehad van een paar uur, want de volgende dat om 4 uur snacht zouden we een hike de berg opmaken om zo de zonsopkomst te kunnen zien met uitzicht op de bromo. In het pikkedonker onze weg gevonden met behulp van 2 zaklantaarns. Na een klein half uurtje wisten we niet meer welke kant we opmoesten. Gelukkig liepen er achter ons 2 Nederlanders met een Nederlandse gids, dus zijn we met hun meegelopen naar het vieuwpoint. Dat was nog een hele klim! Maar absoluut de moeite waard. Het was adembenemd mooi. De mist die langzaam wegtrok, het licht wat over de bergen kwam, magisch bijna. Hier hebben we lang gezeten en uiteindelijk zijn we doorgelopen naar de Bromo om deze te beklimmen (via een trapje, ahum) en zo in de krater te kunnen kijken. Er was flinke rookontwikkeling, maar dit bleek dagelijks zo te zijn. Een aantal jaren geleden had de Bromo een kleine eruptie, maar gelukkig was dit 's nachts en zijn er geen gewonden gevallen. Wat een landschap ook..het was bijna alsof ik in de film van Lord of the rings rondliep.

Eenmaal terug in het hotel hebben we rustig aangedaan en plannen gemaakt voor de rest van de reis. Het plan was om eerst naar het Ijen plateau te gaan, maar hier vroegen ze zoveel geld voor en het ging zo moeizaam, dat wij hebben besloten om direct naar Bali te gaan. Met de lokal bus een hele dag over gedaan, maar de beloning was er! Wat een eiland zeg, heel mooi en relaxed, de mensen zijn zo lief. Heerlijk!

Hier hebben we Jeroen en Andrea ook ontmoet en hebben we een paar dagen bij hun gelogeerd. Lekker op het strand gelegen, een bezoek gebracht aan Ulu Whatu, hier een Kecak dans gezien, vis gegeten op het strand, bier gedronken, gezwommen, heerlijk!

Na een aantal dagen bij Jeroen en Andrea te zijn gebleven zijn we doorgegaan naar Ubud. Ubud is erg touristisch, maar ook een erg lief stadje. Voor souverniers en kleding kon je hier goed zijn! Wij hebben voornalemlijk vakantie gevierd en een dagje tussen de rijstvelden gefiets. Dit was wel wat krap en op een gegeven moment hadden we geen andere keus dan terug te gaan. Nog wat houtsnijwerk gekocht en vervolgens richting Lovina beach gereist. Hier hebben we dolfijnen gekeken, nog meer gezwommen en heerlijk bij de plaatselijke Warungs gegeten. Alsof er een engeltje...nog niet eerder zo lekker gegeten op Bali. In Lovina hebben we een heel relaxed Engels stel ontmoet en hier veel mee opgetrokken. Na Lovina Beach nog wat paleizen bekeken in Candidassa, gezwommen in de zee en nog meer vakantie vieren.

Op dit moment zitten we weer in Bangkok en hebben we bij toeval het Engelse stel ook weer ontmoet. Tijdens ons ontbijt liepen ze plotseling langs. Gister zijn we naar Patpong gegaan om een pingpongshow te bekijken. Dit is er niet meer van gekomen, wel een drankje gedaan, maar wat een vreemde omgeving zeg..op de mainstreet staat een grote markt en eromheen zijn kroegen en bars met allemaal meiden in bikini. het drinken is hartstikke duur en overal willen ze je meetrekken om maar dingen te bekijken. Na 1 drankje hebben we besloten om weer terug te gaan naar Ko San Road wat er plotseling ook allemaal heel onschuldig uitzag. Ko san road staat namelijk ook wel bekend om het feestgedruis.

Nu maken we ons klaar voor een bezoekje aan de grootste markt van Thailand. Gaan dus lekker even shoppen!