Indonesie

Jeetje..tijd vliegt. Inmiddels hebben we Maleisie ook alweer gehad, Singapore een bezoekje gebracht en zijn we al over de helft van de reis. Op dit moment zitten we in Yogjakarta en zijn we blij dat we even uit de drukte van Bandung en jakarta zijn.

Na Taman Negara zijn we eerst naar Pulau Tioman gegaan. Dit was nog een hele tour om daar te komen, letterlijk! De expressbussen die van Jerantut rechtstreeks naar Mersing reden, waren allemaal volgeboekt. Omdat we in onze planning hadden om in twee dagen naar Pulau Tioman te reizen, dachten we nog dat we misschien de dag erna konden. Deze droom viel snel in duigen, want ook deze bussen zaten al vol. De enige manier was met een taxi voor 200 Ringgit. Dit is 40 euro. Na lang bakkeleien en veel onderzoek in onze lonely planet, kwamen in gesprek met een vriendelijke taxichaffeur die ons wel naar de lokal bus wilde brengen. Zo konden we in ettappes toch naar Mersing, misschien nog wel dezelfde dag! 2 Amerikanen en een Nieuw-Zeelandse moesten die kant ook op, dus met zn vijfen, bepakt en bezakt klommen we in de local bus. Een ontzettend mooie tocht waar we veel van het landschap en de mensen konden zien, aangezien we om de 10 minuten een stop maakten, kwamen we naar 3 uren aan op het volgende busstation waar we de bus naar Mersing konden pakken. Na 9 uren kwamen we eindelijk aan in...Endau! Niet in Mersing, die bus bleek al weg te zijn en de bus waar wij in zaten ging niet verder.. In Endau dus maar een slaapplek gezocht. Tijdens deze zoektocht kwamen we erachter dat ook vanuit dit plaatsje een boot naar Pulau Tioman ging, maar je raad het al..deze boot zat voor de komende twee dagen helemaal vol. Er was nog 1 mogelijkheid om toch op Pulau Tioman te komen en dat was een boot van 01:30 vanuit Mersing. De beheerder van het guesthouse was zo vriendelijk om dit voor ons te regelen en zo gingen we om 09:00 'savonds in een minivan richting Mersing om daar de boot te pakken en om 04:00 zaten we op Pulau Tioman! Hoera!

Op Pulau Tioman zijn we acht dagen gebleven. Heerlijk, bijna geen touristen (waarom die boot zo vol zat, geen idee!) en overal relaxte bungalows, tuintjes en natuurlijk strand! Op Pulau Tioman heb ik mijn verjaardagscadeautje al gekregen van Derwin: een duikcursus! Wat een mooie wereld onderwater zeg..mooi koraal gezien, grote schildpadden, Nemo ;), zebravisjes die constant met ons meezwommen, een grote enge vis onder het koraal die Derwin boos aankeek, grote batvissen etc! En natuurlijk de cursus afgerond. Wauw! Nu officiele Padi open water diver tot 18 meter!

Na Pulau Tioman zijn we naar Singapore gegaan. In Cameron Highlands waren we een nederlander en een Engelse tegengekomen die ons hadden uitgenodigd om bij hun te logeren. Dit hebben we van harte aangenomen en zo zaten we ineens op het eiland Sentosa in een prachtig appartement. Hier hebben we wat geshopt, gefietst en gewandeld om de stad Singapore te bekijken. Helaas hebben we niet buiten de stad kunnen kijken wegens tijdgebrek. 23 juni zou onze vlucht naar Indonesie vertrekken, dus we stonden een beetje op tijd. Singapore is echt zo niet wat ik had verwacht. Het is wel ontzettend schoon, geen kauwgom en dergelijke op de straat, maar heel westers. Je ziet veel bedrijven die zich hier vestigen en winkels die we in Europa hebben zie je hier ook terug. De haven is ontzettend groot, mede doordat het zo verspreidt ligt. Wel erg indrukwekkend. Ze zijn hier veel aan het bouwen om nog meer begrijven aan te trekken. Ze hebben wel goed in de gaten hoe ze dat meoten doen! Het enige probleem is dat ze van Indonesie en Maleisie geen zand meer krijgen, omdat deze landen 'jaloers'  zijn dat ze alle economie aantrekken. Singapore is natuurlijk veel aantrekkelijker dan maleisie of Indonesie. Hierdoor zijn ze veel geld kwijt aan het inkopen van zand in andere landen.

Na Singapore zouden we een nachtje op het vliegveld overnachten, in een hotel welteverstaan. Helaas zat deze helemaal vol en waren we genoodzaakt om twee rijen stoelen tegenelkaar aan te schuiven en hier ons slaapplekje van te maken. Best nog lekker geslapen! Om 7 uur zouden we al kunnen inchecken, maar toen ik sochtends mijn telefoon aanzette bleek dat onze vlucht was verzet naar 14.15!!!! Niet te geloven..ik heb maar een smoes verzonnen dat we voor 12 uur in Indonesie moesten zijn, maar helaas zaten alle vluchten vol. Uiteindelijk toch nog een uurtje eerder een vlucht kunnen regelen. Om de tijd te doden hebben we nog maar wat geslapen en rustig ontbeten bij de..ik schaam me bijna opm het te zeggen..bij de MC! De koffie was lekker laten we dat zeggen.

Jakarta - Indonesie, wat een cultuurschok na Singapore. De steden zijn hier zo druk en vies. Overal rijden auto's, riksja's, fietsers etc. Wanneer je besluit een taxi overdag te nemen dan ben je langer bezig dan wanneer je te voet zou gaan. We hebben 1 nacht in Jakarta geslapen en zijn toen naar Bandung gegaan. Ook al zo'n vieze stad! Wel hebben we hier een ontzettend leuke show gezien over de Anklung, een soort fluit/trommeltje en de wayangpoppen. Ontzettend leuk! De show was opgezet door studenten en kinderen en alles was in de traditionele sfeer. De kinderen zagen er kleurrijk uit en bespeelden allemaal de Anklung. Verder werd er gedanst, eerst zonder masker en daarna met. Prachtige meiden met rode outfits die echt heel sierlijk de dans uitvoerden. Ik zou graag wat foto;s willen laten zien, maar helaas lukt dat weer eens niet..

Inmiddels zijn we dus in Yagjakarta. Morgen gaan we naar de Borobodour en Prambanang. We zullen de zon onder zien gaan bij de borobodour dus dat zal wel een mooi plaatje worden!