Uncle Sam's jungletrack: How to survive

Wauw...wat een prachtige dagen hebben we gehad, midden in de jungle en overnachten bij de bergstammen, onvergetelijk.

Zaterdagnacht hebben we de nachttrein genomen van Bangkok naar Chiang Mai. Gewapend met onze backpack en rugzak moesten we eerst van Lumpinipark bij het station zien te geraken. Aangezien we de dag van tevoren al een loopje naar het station hadden gemaakt, wisten we al hoe ver het was: te ver met de bagage, maar goed te doen zonder. Wij meenden voor 30 Baht (46 Baht = 1 euro) daar wel te komen met een tuktuk. Helaas dachten de tuktukkers daar anders over! De een maakte het nog bonter als de ander! het begon bij 200 Baht en eindigde bij 250 baht! Echte hollanders die wij zijn, meenden we het wel lopend te kunnen doen, maar na 5 meter liep het zweet al in straaltjes naar benenden. Uiteindelijk toch maar overstag gegaan dat 30 baht echt niet ging lukken hebben we onze Hollandse zuinigheid maar even aan de kant gezet en hebben we de laatste kilometer lekker achter in de tuktuk gezeten.

Eenmaal in de trein hebben we het ons gemakkelijk gemaakt. De backpack op een vreemdsoortige, laag-bij-de-grond bagagehouder gezet, en verder niet veel gedaan. Rond negen uur kwam er een man langs die onze bedjes klaarmaakte en eigenlijk zijn we er toen ook al ingekropen. Derwin lag op een hoogslaper en ik lag daaronder. Helaas niet heel veel geslapen aangezien dat gordijntje hetzelfde effect bleek te hebben als een deur in de sauna, ook al hadden we een trein met airco! Ik kookte bijna mijn bed uit en Derwin bevroor bijna bovenin. De volgende ochtend een ontzettend vies ontbijtje genuttigd waarvan we meer dan de helft niet op durfden te eten. Ik had een sandwicht met kaas, tenmiste, het was geel, maar daar was alles ook mee gezegd, heel vies! Derwin had een olieachtige substantie wat een rijstsoep met kip moest voorstellen.

Toen we bijna aankwamen maakten we kennis met twee Nederlandse meiden uit...jawel..Groningen. En wat hadden ze gestudeerd? De alo! Ze meenden Derwin te herkennen van de soos, maar wisten het pas zeker toen ze ons aanspraken. Erg leuk mee gekletst en we besloten samen een taxi te nemen richting een guesthouse in CHaing Mai. Aangezien zij ook in het bezit waren van een lonely planet, hadden we bedacht om naar een YMA house te gaan. De taxichauffeur snapte niet helemaal wat we bedoelden en bracht ons na een lange rit bij een YMCA summercamp voor jonge kinderen! Erg lachen, maar niet de bedoeling! Na enige communicatie met een politieagent, meende hij te weten waar we naartoe moesten, dus wij CHiang Mai weer door met hem. Eenmaal op de weg, moesten we goed om ons heen kijken of we het guesthouse konden vinden, links, rechts, achter, voor....nergens te bekennen. Uiteindelijk zijn we voor een mooi prijsje vlakbij  het centrum.

Uncle Sam's jungletrack

Het leek ons een leuk plan om met z'n vieren een jungletrekking te gaan maken. Aangezien we hebben gehoord dat het goed was om veel rond te kijken voordat je ging boeken hebben we dat ook gedaan. Heerlijk Chiang Mai doorgeslentert langs de verschillende bookingbureus, maar uiteindelijk geboekt bij een goedlachse Thai, genaamd Sam. We zouden drie dagen de jungle ingaan en slapen bij de bergstammen, zwemmen bij de waterval en op de laatste dag bambooraften en raften.

De eerste dag was heerlijk. Om negen uur werden we opgehaald bij ons appartement, vervolgens reden we eerst langs de touristpolitie om te melden dat we de jungle ingingen en welke route we gingen maken. Ron Workum heeft ons voortreffelijk voorgelicht! Daarna nog anderhalf uur rijden richting de waterval en nog een korte stop op de markt om wat fruit te halen. En jongens, geloof het of niet, maar ik ben hier toch veel fruit aan het eten en ik vind het heerlijk! Mango, ananas, banaan, meloen etc.

Eenmaal bij de waterval hebben we gezwommen en genoten van de mooie omgeving. We hadden het geluk dat er geen touristen waren toen wij aankwamen. Het was er erg rustig en het water kletterde  van zo'n 50 meter hoogte het meertje in. Om ons heen alleen maar rotsen, bomen, veel insecten en heerlijke geluiden van de vogels, krekels etc. Veel foto's gemaakt en net toen we aan het omkleden waren kwamen er troepen toeristen aanzetten die ook gingen zwemmen, we waren net op tijd weg!

Vervolgens gingen we naar de hotsprings die wat mij betreft niet heel veel voorstelde. Het was wel erg bijzonder om te zien dat middenin al het groen ineens een poel met heet water de grond uit borreld. Er hing een zeer doordingende zwavelgeur en het was er erg warm. Dit was het begin van onze tocht! Sam heeft de auto ergens neergezet waar 'geen bomen' waren volgens hem, want hij was als de dood dat er een op zijn auto zou vallen. Hoe een fobie? Er was ons verteld dat we anderhalf uur zouden wandelen voordat we bij het dorp aan zouden komen. Na een lichte toch, voor ons gezoel toch echt geen anderhalf uur kwamern we bij een dorpje aan wat erg primitief was ingericht. We verwonderdern ons over de zwijnen die er losliepen, de runderen onder de huizen en de huizen zelf. Alles is van bamboe en van hout gemaakt. Je slaapt op een dun matrasje met een hele kriebelige deken en een vies kussentje voor je hoofd. In ons gastenverblijf hebben we eerst een koud biertje gehad, wat kan dat goed smaken zeg! Er bleek in het dorp net een touwerij te zijn geweest, dus er was nog groot feest! We hebben in de lokale bar gezeten (twee lange banken met een tafel ertussen) en hebben hier ook lekker gegeten! Geen idee wat, maar het smaakte goed. Ook nog een slok Thaise wisky gehad, wat toch wel erg sterk was! Na een uurtje of wat lekker het bedje ingedoken.

De volgende dag stonden we vrij vroeg op, omdat we uitgerookt werden uit ons verblijf. Naast ons stond een familie hun ontbijt klaar te maken en boven het huis was een opening die precies tegenover onze opening stond. De rook waaide precies bij ons naar binnen, niet te houden daar! Na een heerlijk ontbijt van geroosterde broodjes en scrumbeld egg gingen we met Wiet op pad. Wiet was onze andere gids. Sam moest die dag terug, geen idee voor wat, maar hij zou ons de volgende dag ontmoeten na het bambooraften.

Wat een tocht hebbel wij gehad. Ongelooflijk. Eerst hebben we twee uren gewandeld naar het eerste dorp waar we onze lucht zouden nuttigen. Uncle Sam had een luchpakketje voor ons gemaak met daarin Padthai gewikkeld in een bamboeblad, zag er prachtig uit! Maar in ieder geval..de tocht:

We begonnen erg goed, de natuur was prachtig en we keken onze ogen uit! Er waren veel zesvoetige en achtvoetige beestjes, maar bikkels als we zijn, trokken we daar niks van aan, zelfs Linda en ik niet! Marije en Derwin gaven sowieso al niet zoveel om die beestjes. Na een klein half uurtje begon Wiet plotseling wormen van zijn voeten af te trekken, bloedzuigers!!! Het had net geregend die dag ervoor, dus deze aanhankelijke beestjes liepen overal! Eerst probeerden we nog de beestjes van onze sokken en schoenen af te trekken, maar hoe langer we bleven staan, hoe meer wormen er aan bleven 'plakken'. Marije zette de pas er even goed in en na een kartier waren we er doorheen. Toen de schoenen maar uit! Echt overal zaten ze!! Ik had ze gelukkig niet in mijn schoenen, maar de rest wel! Vreselijk!

In het dorp waar we onze luch konden nuttigen, wilden we eigenlijk ook wel graag blijven om te overnachten. Helaas kon dat niet! Wel zijn we er wat langer gebleven in verband met een hoosbui. Omdat we echt heel erg moe waren, zijn we met z'n vieren maar een bedje ingedoken en hebben daar heelijk geslapen tot Wiet ons kwam halen, hij keek wel een beetje raar!

De tocht die toen kwam was slopend. We hebben uiteindelijk van 9 uur sochtends tot 6 uur savonds off road in de jungle gewandeld en met deze hitte benauwdheid was dat echt geen pretje! in het dorp waar we sliepen hebben we dan ook wat gedronken, een spelletje shithead gespeeld en toen lekker ons bedje in.

De volgende dag was weer heerlijk. We dobberden op een bamboevlot over de rivier en konden ook lekker zwemmen. Vervolgens heerljik geraft op een, heb ik mij laten vertellen een niveau 3, en kwamen we aan het einde van onze jungletocht. Erg zwaar maar heerlijk genoten!