We zijn er!

Jeetje, de eerste dagen alweer. Tijd gaat ontzettend snel, maar het is wel even wennen hier. Donderdag zijn we om tien voor drie geland en op het moment dat we voet op Aziatische bodem zetten, sloeg de hitte ons om de oren. Aangezien ik nog helemaal op zijn Hollands gekleed was, was dit aardig zweten kan ik je vertellen!

Eenmaal in het hotel hebben we onze spullen neergezet, lekker gedouched en zijn we Bangkok gaan verkennen. We zitten vlakbij een groot park: Lumpini park. Dit park is te vergelijken met het central parc in New York. Er is een en al bedrijvigheid en werkelijk iedereen is aan het sporten. Om het park heen ligt een uitgestippelde route waar je kunt hardlopen of wandelen, tijdens deze wandeltocht van 2,5 kilometer zie je mensen aan de zijkant fitnessen op 20 jaar oude fitnessapparatuur, kinderen spelen in de speeltuin, mensen aan het waterfietsen op een klein meertje en op een groot plein staat een groep te body attacken. Om een kleine indicatie te geven: je moet je voorstellen dat op een dag als konninginnedag alle mensen op de dam aan het bodyattacken zijn en dan ook nog eens precies tegelijk. Erg bijzonder om te zien en je krijgt ook echt zin om mee te gaan doen. Ik baal nu natuurlijk verschrikkelijk dat ik mijn sportschoenen niet mee heb!

Terwijl we door het park liepen kregen we toch wel trek in wat te eten, dus gingen we op zoek naar de 'food court'. Diep in gesprek en nog onder de indruk van alles wat er te zien was, had ik niet door dat het hele park plotseling stil stond. Derwin trekt me ineens tot stilstand. Wat blijkt nou, om zes uur wordt het volkslied gespeeld en iedereen staat dan stil.

Toen we weer verder konden lopen kwamen we op een soort markt waar vanalles te eten is. Helaas hebben wij met onze hollandse vocabulaire echt geen idee wat we moesten bestellen. Gelukkig herinnerde ik me de wijze woorden van Annet en Tessa: Pad'thai! Na dit ongeveer 20 keer herhaald te hebben begrepen ze wat we wilden en kregen we een bordje met gebakken noodles, garnaaltjes, kip, bosui en tauge begeleidt met een lekkere koude cola.

Gister hebben we een poging gedaan om wat van Bangkok te bekijken. Het plan was om het paleis te gaan bekijken, de liggende boeddha en we zouden naar het winkelcentrum gaan. Natuurlijk liep dit helemaal anders. Toen we na een veel te duur ritje in de tuctuc (80 THB) aankwamen bij het paleis kregen we van een man te horen dat het paleis nu dicht was, omdat iedereen aan het eten was. Hij raadde ons aan om eerst naar de lucky boeddha te gaan, daarna naar een of andere fashion week en het af te sluiten met een bezoekje aan een tempel bovenop een berg. Het was namelijk de week van de promotie om Azie weer aantrekkelijk te maken voor toeristen. Al deze bezienswaardigheden waren gratis te bekijken. Hij regelde een tuctuc voor ons, voor 40 THB die ons overal zou brengen en ook op ons zou wachten, echt fantastisch! De lucky boeddha op zich vond ik niet zo heel prachtig, maar de wandtekeningen maakten dit helemaal goed! Deze wandtekeningen schenen honderden jaren oud te zijn, maar waren nog in hele goede staat. Ook hier werden we aangesproken door een man, die zich verwonderde dat wij hier waren, aangezien er op deze plek eigenlijk geen toeristen kwamen. Na een leuk gesprek over toeristen in Thailand en hoe ze soms wel eens opgelicht worden zijn we met veel goede raad weer naar onze privechauffeur gegaan die ons vervolgens naar de fashion week bracht. Hier heeft Derwin lekker aan het gratis bier gezeten en ik aan de thee. Als laatste de stop in de tempel. Erg mooi. Om de tempel heen hangen grote klokken die je mag luiden als je er langs loopt. Wanneer je een klok luidt, breng je vrede en geluk in de wereld, volgens de boeddhisten. Wanneer je de trap oploopt, loop je eigenlijk om een stoepa heen, die in het midden van de tempel staat. In de tempel zelf zie je heel veel beelden van boeddha staan en mensen die met wierrook en bloemen een aantal rituelen uitvoeren. Om de stoepa heen zie je mensen mediteren en bidden.

Na deze tocht heeft de chauffeur ons weer netjes afgezet bij het paleis. Aangezien we nog steeds naar het paleis wilden, gingen we naar de ingang.. helaas waren wij zo lang onderweg geweest, dat het paleis al ging sluiten! Jammer, jammer. We gaan dit paleis waarschijnlijk ook niet meer zien. Het is nogal een gedoe om er te komen en daar hebben we denk ik niet zoveel zin in..

Op dit moment (zaterdag, 2 mei) hebben we net een ontbijtje gehad, heerlijk. Veel fruit, brood, yoghurt, salade, koffie, melk, etc. Zelfs ik heb al aan de ananas gezeten ;) Vanmiddag gaan we lekker het park nog even in en vanavond pakken we de nachttrein naar Chiang Mai. Hier gaan we eerst een guesthouse zoeken en dan vervolgens een trekking boeken om 3 dagen de jungle in te gaan. Dit is voorlopig onze laatste dag in Bangkok.